Şaşılık herhangi bir bakış yönünde iki gözün görme eksenlerinin paralel olmaması durumudur. Çocuklarda en sık görülen göz problemlerindendir. Binoküler görmenin sağlanabilmesi ve göz tembelliği gelişmesinin önlenebilmesi için şaşılığın erken dönemde teşhisi, varsa altta yatan ek hastalıkların tespiti ve uygun tedavinin başlanması önemlidir.

Yenidoğan döneminde henüz miyelinizasyon ve retina gelişimi tamamlanmadığı için gözlerde dışa kayma fark edilebilir. 2-3 aylık iken görme eksenlerinin paralel hale gelmesi ve iki göz arasında göz hareketlerinin koordinasyonunun sağlanmış olması gereklidir. Bu nedenle şaşılık ile ilgili en sağlıklı muayene 3 aydan sonra yapılabilir.

Yenidoğanlarda burun kökünün basık olması ve epikantal cilt katlantıları nedeniyle gözler içe kayıyormuş gibi görülebilir. Görme ekseni ile gözün geometrik ekseni arasında önemli fark bulunması da şaşılık varmış izlenimi bırakabilir. Bu yalancı şaşılık durumlarını gerçek şaşılıktan ayırt edebilmek için muayene ile örtme testinde kayma olmadığı gösterilmelidir.

Hayatın ilk bir yılı içinde gelişen şaşılıklar infantil şaşılıklar olarak adlandırılır. Bu dönemde en sık içe kayma (ezotropya) görülür. Günümüzde kayma açısı sabit ve geniş açılı infantil ezotropya hastalarında ciddi hipermetropi yoksa binoküler görmenin kazanılabilmesi için cerrahi tedavi ile görme eksenlerinin ilk 18 ay içinde paralel hale getirilmesi önerilir. Yapılan çalışmalar ilk 18 ayda erken cerrahi ile kaymanın düzeltildiği hastalarda kazanılan derinlik hissinin daha iyi olduğu fakat mükerrer cerrahi oranının daha yüksek olduğunu göstermiştir. İnfantil sabit dışa şaşılık ise nadirdir. Bu hastaların eşlik eden göz hastalıkları, sistemik hastalıklar ve nörolojik problemler yönünden incelenmesi gerekir.

Çocuklarda yenidoğan dönemi dışında içe şaşılık genellikle 1-3 yaş arasında ortaya çıkar. İçe şaşılık olgularında kırma kusuru sikloplejik (damlalı) muayene ile ortaya konmalı, siklopleji ile elde edilen hipermetropi değerinin tümü gözlük olarak verilmelidir. Gözlüğe rağmen kaymanın tam olarak düzelmediği olgularda cerrahi gereklidir.

Çocuklarda zaman zaman ortaya çıkan (intermitan) ekzotropya (dışa şaşılık) ikinci sıklıkta görülen şaşılıktır. Özellikle çocuk yorgunken, ateşli iken, güneşli havada ve aydınlıkta belirginleşir. Eğer kayma açısı büyükse, sıklığı fazla ise ve binoküler görmeyi tehdit ediyorsa tedavi edilmelidir.